Salgsavdeling:
97656000
Verksted:
97656000

RANGE ROVER FREMMER KREATIVITET: STUDIER AVSLØRER DET PERFEKTE MILJØET FOR KREATIV TANKEGANG

Jaguar biler

Komfortable seter, naturlig lys og lavt støynivå er noen av de viktigste faktorene som oppmuntrer til kreativ tankegang ifølgel en studie som ble offentliggjort i dag.

Rapporten, som er utført av Land Rover med organisasjonspsykologen Sir Cary Cooper og Institute of Directors, ba over 900 globale administrerende direktører, direktører og andre høytstående ledere om å vurdere det optimale miljøet som inspirerer til kreative ideer.

Og 84 % av forretningslederne mente at omgivelsene er viktig for kreativ tankegang. Utover de 3 viktigste fysiske faktorene, svarte respondentene også at frisk luft (23 %), romslighet (18 %) og naturlige materialer (tre, skinn, osv.) (5 %) er viktig for et kreativt miljø, mens komfort (64 %), tid til å tenke (61 %) og stressfrihet (41 %) ble sett på som psykologiske forhold for å skape gode ideer.

Samtidig ble hjemmet ansett som det mest effektive stedet for kreativitet (48 %), langt unna stress og distraksjoner fra kontoret, mens én av fem ledere (18 %) sa de fikk de beste ideene i bilen. For de som jobber i bilen er den vanligste aktiviteten kreativ tankegang (40 %), der de bruker reisen som et pusterom der de kan slappe av og reflektere. 

«Resultatene fra denne studien foreslår at biler legger til rette for både psykologiske og fysiske forhold for kreativ tankegang», sier Sir Cary Cooper. «Kreativ tankegang vil ofte komme når vi som minst venter det, når vi er avslappet og ikke tenker på problemer. Eksperimenter har vist at når dopamin frigjøres i hjernen fra vanlige eller instinktive distraksjoner, slik som f.eks. ved bilkjøring, er vi bedre i stand til å la hjernen være kreativ.»

Nesten én av ti ledere svarte at de bruker mer enn 25 % av arbeidsuken i bilen. I utviklingen av sine luksuriøse Range Rovere, som ofte kjøres eller brukes av toppledere, har Land Rover jobbet hardt for å perfeksjonere miljøet for utvidet arbeids- og tenketid. Gerry McGovern, Land Rovers Chief Design Officer, forklarer hvordan designteamet har utformet et miljø i Range Rover-biler som oppfordrer til kreativ tankegang:

«Vi utformet et interiør for Range Rover som gjenspeiler behovene til våre kunder med en systematisk og visuell logikk, en interiørarkitektur som fremmer stillhet og sinnsro, og som skaper følelsen Range Rover er kjent for, noe som føles riktig.  En følelse av å være ett med bilen - langt unna stress og støy fra verdenen utenfor - er sidestilt med en kobling til denne verdenen gjennom et stort panoramatak som gjør at det strømmer mye naturlig lys inn i bilen.»

Land Rovers studie viser at å lese/besvare e-poster er den nest mest populære forretningsaktiviteten i bilen (39 %) etterfulgt av arbeid med hasteoppgaver (34 %). «E-postoverbelastning er det som skader produktiviteten hos den britiske arbeidsstyrken aller mest,» sier Cary. «Kanskje lederne som bruker tiden i bilen til å jobbe med e-poster i stedet kan bruke tiden og miljøet til refleksjon og kreativ tankegang.»

Med 45 års erfaring fra utviklingen av Range Rover, har Land Rover lært mye om mennesker som kjører og reiser i sine luksusbiler. Dr. Paul Herriotts, Land Rovers Technical Specialist in Ergonomics, forklarer hvordan miljøet er bygget rundt kunden helt fra grunnen av:

«Land Rover tilfredsstiller en variert kundebase i over 170 land. Vi er godt kjent med våre kundegrupper – form, størrelse og kapasitet er viktig for å kunne bygge en bil tilpasset deres behov. Range Rover er kremen av Land Rovers luksus og design, og leverer det siste innen teknologi og komfort. Bilen må være like komfortabel for en høy, ung mann som for en kort, eldre dame. Vi har som mål å skape et trygt kjøretøy for kunder der de kan justere og skape sitt eget personlige miljø, enten for arbeid, hvile eller underholdning.»

Med stadig lengre arbeidsdager, er det tydelig at det finnes et behov for å tilpasse oss varierende arbeidsmiljøer for å kunne gjøre vårt aller beste både for oss selv og andre, som Sir Cary forklarer det:

«Over tid er det ikke bare vårt forhold til arbeid som har endret seg, men også arbeidsplasser og andre steder der vi utfører dette arbeidet. Fra produksjonslinjelignende kontorer til åpne kontorlandskaper, til stadig flere kaffebarer med trådløs teknologi der man kan jobbe mer fleksibelt. Fleksible arbeidsforhold er i økende grad tilpasset de ansattes arbeidsliv.» 

Cary Cooper mener at studien viser at uansett hvor ledere velger å utføre arbeidet, er det viktig at arbeidsmiljøet fremmer kreativ tankegang. Og han forklarer videre:

«Resultatene fra denne studien viser at arbeidsmiljøet er viktig for kreativ tankegang, og vi vet at forholdet mellom kreativitet og økt produktivitet er nært knyttet til hverandre. Derfor bør organisasjoner og medarbeidere gjøre alt de kan for å levere eller finne disse kreative miljøene de kan jobbe i.»

BC Norway AS - Oksenøyveien 10 - 1366 Lysaker